Articles sur le marketing relationnel

Technologies marketing : relevez le défi de l’orchestration omnicanal

Technologies marketing : relevez le défi de l’orchestration omnicanal

L’explosion des technologies est un défi de taille

Il n’y a pas si longtemps, l’écosystème des technologies marketing – couramment appelées « martech » représentait un éventail de quelques centaines d’applications. Aujourd’hui selon ChiefMartech.com, on dénombre 6 829 plateformes au service du marketing. Et ce chiffre est sans doute sous-évalué puisqu’à lui seul, WordPress est encerclé d’un univers de 54 000 plug-ins!

Cet ensemble étourdissant de plateformes s’est développé dans l’intention de pouvoir livrer le bon message à la bonne personne au bon moment. Mais, plus le marketing s’oriente vers le concept du parcours relationnel du client et vers une vision omnicanal du marketing, plus ce nombre devient problématique. Au-delà de les intégrer, on doit pouvoir les agencer de façon intelligente et efficace.

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Tests d’optimisation A/B – comment implanter une stratégie gagnante

Tests d’optimisation A/B – comment implanter une stratégie gagnante

Oui, on peut aimer la statistique

Je suis un grand fan des tests d’optimisation. Mais ça n’a pas toujours été le cas. Lorsque j’étudiais à HEC dans les années ’80, le cours le plus pénible auquel j’étais inscrit était celui de Statistiques et probabilités. Ce cours, truffé d’équations obscures était du chinois pour moi. Je ne voyais pas à quoi ça pouvait bien servir dans la vie à part de faire des sondages.

Ironie du sort, quelques années plus tard, je me suis retrouvé à faire carrière en marketing relationnel, un domaine où tout repose sur l’analyse statistique, les probabilités et les intervalles de confiance.

J’ai appris rapidement la valeur que représentent les tests d’optimisation, ainsi que certains pièges qu’attendent les novices. Voici donc quelques conseils pour mieux mettre en place une stratégie de tests d’optimisation, sans trop vous ennuyer de notions statistiques et d’équations.

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ROI marketing – Comment calculer le rendement de vos campagnes

ROI marketing – Comment calculer le rendement de vos campagnes

Imputabilité et ROI vont main dans la main

Le ROI marketing est un sujet qui nous interpelle de plus en plus. Et pour cause: le service Marketing doit être imputable de ses actions. Et doit justifier les investissements et budgets qu’il demande.

Pour cette raison, il est essentiel de bien comprendre la rentabilité des campagnes et surtout l’optimiser. Et qui dit rentabilité dit ROI – de l’anglais « Return On Investment ». Certains préfèrent l’acronyme RCI ou rendement sur le capital investi, ou encore rendement de l’investissement marketing.

Si on regarde un peu ce qui circule sur le Web, nous n’avons pas tous la même vision du ROI. De plus, celle la plus souvent véhiculée ne correspond pas à celle qu’aurait votre CFO. Voilà qui peut devenir une source de conflit ou de mise en doute de l’apport réel du marketing.

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Les fondements du marketing automatisé performant

Les fondements du marketing automatisé performant

Tout doit être centré sur le client

Depuis quelques années, les marketeurs ont amorcé la grande quête vers le marketing centré sur le client et la relation individualisée. Cette quête a mené au développement des grandes plateformes de marketing automatisé (aussi appelé automatisation marketing). Ces outils technologiques permettent de déclencher des campagnes en continu selon le comportement des clients. Ils permettent également de comprendre l’étape à laquelle chacun se trouve dans le processus d’adoption de votre marque.

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Flèche d’or 2019 award nominees – check out our three campaigns

Flèche d’or 2019 award nominees – check out our three campaigns

Each year, the Quebec Marketing Association (formerly the AMR) holds a competition to select the top marketing campaigns created by prominent brands and their agencies. Year after year, Strategies does quite well in the standings. Last year, we were awarded Best omnichannel marketing campaign. The year before, we were honoured as the Agency of the year.

This year, we have three campaigns nominated for an award (out of three submissions) for three of our clients. Check out the videos below to learn more about the nominees.

OSM – 2019-20 SEASON LAUNCH

In order to highlight Kent Nagano’s last season as artistic director, the OSM commissioned Strategies to design an email campaign to launch programming for the upcoming season and begin the season ticket renewal process.

This campaign was highly personalized according to the various client segments. It integrates many interactive content elements, including musical excerpts from featured concerts from the upcoming season that can be listened to directly in the email. The engagement rates for this campaign are truly exceptional, which probably explains part of the nomination of the campaign.

RENAULT CANADA / EUROP AUTO – DISCOVER AUTHENTIC EUROPE

Renault Canada and Europ Auto turned to Strategies to help it better convey the value of « short-term lease » car rental format and in the process help to boost sales. Our agency redesigned  the brand experience and implemented a relationship marketing strategy centered on the freedom and rich travel experiences that a only a car can provide.

The « Discover Authentic Europe », program showcases destinations that are off the beaten path throughout Europe. Including a welcome series, a renewed e-mail template, destination campaigns and conversational programs geared towards the joys of traveling, this program resulted in higher engagement, increased website traffic and a significant sales increase for Europ Auto.

 

LEVENSWATER SPRING – INFLUENCE CAMPAIGN

Levenswater produces a range of small batch craft gins in the Niagara Valley, including Levenswater Spring 34. This unique gin recently won the Best Compound Gin Award at the World Gin Awards. When it secured its first order from the SAQ, Levenswater needed to create awareness for its product in Quebec and quickly sell out inventories in order to stimulate a new order from the corporation. Levenswater turned to Strategies to set up an Influencer Marketing program to reach out to the mixologist community and gin-lovers in Quebec.

Working closely with a group of influencers, online publications and mixologists, we deployed an outreach strategy that generated over 600,000 earned impressions over an eight-week period. Tasting events were held in Montreal’s Frank & Oak stores and recipes were developed and distributed in partnership with several popular bars including the Alt+ hotel’s Les Cousins bar.

THANK YOU TO THE JURY FOR THIS RECOGNITION
These nominations in such a prestigious awards competition is already a great victory for us. We sincerely thank the Jury of the Flèche d’or competition, under the chairmanship of Mélanie Roth, Senior Director, Strategy and Marketing Execution, National Bank for having recognized the quality of our work. Will we be the winners of one or more awards? This is what we will soon find out at the 2019 Awards Gala on June 11, 2019 at the Fairmont Queen Elizabeth. To purchase tickets or for more information, visit the Association Marketing Québec website.

 

Finalistes au concours Flèches d’or 2019, voici nos trois campagnes

Finalistes au concours Flèches d’or 2019, voici nos trois campagnes

Encore une fois, le jury nous fait honneur

Chaque année, l’Association Marketing Québec (anciennement l’AMR) organise un concours pour honorer les meilleures campagnes de marketing réalisées par les marques d’ici et leurs agences. Bon an, mal an, Stratégies tire très bien son épingle du jeu. L’an dernier, nous avons remporté quatre Flèches dont la meilleure campagne omnicanale. L’année précédente, c’était l’Agence de l’année.

Cette année, nous avons trois campagnes en nomination (nous avions présenté trois dossiers) pour trois clients différents. Consultez les capsules vidéo ci-dessous pour en savoir plus sur les campagnes en nomination.

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Apology emails: How to turn an Oops! into an opportunity

Apology emails: How to turn an Oops! into an opportunity

Despite all your best efforts to avoid them, sometimes errors slit through your carefully-planned safety net. Maybe it’s « just » a typo. Or a small design flaw. In which case, you simply make a mental note to pay more attention in the future and move on to the next project. But when it’s a more serious issue, like a broken link, the wrong price, or an email sent to the wrong audience, you only have one option: send an apology email or « oops! » email to your customers.

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Email quality assurance – Flawless QA helps prevent campaign blunders

Email quality assurance – Flawless QA helps prevent campaign blunders

It’s easy to forget about quality assurance (QA) with all the time pressures to get your emails out the door. Easy despite the fact that it is one of the most important steps in the creative process. Easy to forget that after having invested tons of time, energy and dollars in designing the perfect campaign, the simplest of errors can trip you up.

Which is why we wrote this post on how to do effective email campaign QA:

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What is the Customer Journey? And What it Means for Your Brand?

The customer journey – A 360º view of your customer interactions

A lot has been written about the customer journey, or path to purchase, and about the importance of communicating the right message at the right time according to what stage of the journey your customers find themselves.

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